SAKRAMENTALNA JEDNOŚĆ KOŚCIOŁA
SAKRAMENTALNA JEDNOŚĆ KOŚCIOŁA W CHRYSTUSIE l DUCHU ŚWIĘTYM
Wszyscy wierzący są powołani do jednoczenia Kościoła i świata. Aby budować jedność Mistycznego Ciała Chrystusa, trzeba dobrze zrozumieć, na czym ona polega i czym są różne formy jej braku. W kolejnych rozdziałach zostanie omówiona jedność sakramentalna, jedność na płaszczyźnie wiary, nadziei i miłości oraz jedność hierarchiczna.
1. Co znaczy, że Chrystus i Duch Święty są fundamentem jedności Kościoła?J 15,5-8
Każdy człowiek zjednoczony przez łaskę z Chrystusem równocześnie trwa w jedności z Jego Mistycznym Ciałem, Kościołem. Kto oddala się od Chrystusa, ten równocześnie traci łączność z Jego Kościołem. Wszyscy ludzie na świecie, w których działa Duch Święty, w jakiś sposób są zjednoczeni z Chrystusem, a tym samym - przyporządkowani do ludu Bożego, Kościoła (por. KK 16). Dzięki darom Ducha Świętego wszyscy ochrzczeni, tak katolicy, jak i prawosławni oraz protestanci, służą Kościołowi Chrystusa (por. 1 Kor 12,4-11). Mówiąc: „Ja jestem krzewem winnym, wy –latoroślami” (J 15,5), Chrystus podkreśla wielką jedność, jaka istnieje między wszystkimi zjednoczonymi z Nim ludźmi, żyjącymi w różnych zakątkach świata. „Wśród wszystkich tedy narodów ziemi zakorzeniony jest jeden Lud Boży, skoro ze wszystkich narodów przybiera on sobie swoich obywateli, obywateli Królestwa o charakterze nie ziemskim, lecz niebiańskim. Wszyscy bowiem wierni rozproszeni po świecie mają ze sobą łączność w Duchu Świętym i w ten sposób mieszkaniec Rzymu wie, że Hindusi są członkami tego samego, co on organizmu” (KK 13).
2. Jaka więź istnieje między katolikami, prawosławnymi i protestantami dzięki sakramentowi chrztu?1 Kor 12,12-13; 3,16
Ponieważ katolicy, prawosławni i protestanci zostali włączeni przez chrzest w jedno Mistyczne Ciało Chrystusa i stali się świątynią Ducha Świętego, dlatego istnieje między nimi głęboka więź wytworzona przez tego Ducha i Jezusa Chrystusa. Taką samą moc jednoczenia ze Zbawicielem i Jego Kościołem posiada sakrament chrztu udzielany przez katolików, jak i ten, którego udzielają protestanci i prawosławni, a nawet poganie i niewierzący.
3. Jaki wpływ na jedność Kościoła ma Eucharystia i inne sakramenty?1 Kor 10,16-18
Więź między ochrzczonymi jeszcze bardziej umacnia się dzięki sakramentowi Eucharystii. Ponieważ istnieje ona zarówno w kościele katolickim, jak i prawosławnym, dlatego kościoły te są ze sobą ściśle zjednoczone nadprzyrodzoną więzią w Chrystusie, jaką tworzy ten sakrament.
Nie tylko Eucharystia, lecz również inne sakramenty pogłębiają jedność Kościoła. W kościele katolickim i prawosławnym istnieją te same sakramenty jednoczące ludzi z Chrystusem i ze sobą nawzajem. W kościołach protestanckich brak natomiast niektórych sakramentów ustanowionych przez Jezusa Chrystusa, tworzących jedność Jego Mistycznego Ciała, np. brak sakramentu pojednania, kapłaństwa, bierzmowania i innych.
Aby dojść do pełnej jedności, kościoły powinny uznać wszystkie sakramenty oraz inne środki zbawcze przekazane nam przez Odkupiciela (por. DE 3).
Ten artykuł w starym serwisie